http://tiszatajonline.hu/?p=119909
EGY VIDÁM MŰHELY KOMOLY BEMUTATÁSA
A Homo Ludens Project egy szegedi székhelyű alkotóközösség, melynek munkáját 2013 óta követheti nyomon a közönség, Szegeden és vidéken egyaránt. Benkő Imola Orsolya művészeti vezető és rendező – korábban a Szegedi Focus Műhely társulat vezetője – csapatával olyan performatív előadások megalkotásán dolgozik, melyek a hagyományos színházi konvenciókkal szemben szabadabb, befogadó-orientált atmoszférát teremtenek.
A névükben szereplő homo ludens, azaz játékos ember kifejezés magába foglalja az alkotóközösség legfőbb művészi célját, előadásaik és munkáik szellemiségét, ez ugyanis, saját megfogalmazásukban, arra a gyermeki és önfeledt szemléletre irányul, mely a legfontosabb inspiráció a közösség számára. Ebből a művészi megközelítésből adódóik, hogy előadásaik a következő összetevőkből állnak: „szabad játék a különböző művészeti ágakkal, szabad játék műfajokkal, látszólag összeegyeztethetetlen témákkal, nevetséges, megvetett vagy épp szimpatikus figurákkal, kritikus társadalmi helyzetekkel, játék a valósággal, játék a színházzal”.
Előadásaik nem csupán a színpad határvonalin belül zajlanak, hiszen a társulat fő jellemzőjeként említhetjük a terek önfeledt bevonását is. Nézőként és előadóként izgalmas csapatmunkára adnak lehetőséget az előadások. A határátlépés fogalma nem csupán a konvencionális színházi térhasználat felbomlása kapcsán figyelhető meg: alkotásaik intenzív felfedezői kísérletek a művészeti fúziók terén, de jellemző rájuk az intermedialitás és az improvizáció egyaránt.
A rendhagyó előadások helyszínét Szegeden a ZUG színház és művészeti tetthelypróbateremből előadótérré alakított termei adják. Itt is felbomlik a hagyományos színházi struktúra: egybevont, praktikusan alakítható, meghitt, közös alkotásra berendezkedett tér fogadja a látogatókat. Szegeden kívül időről időre megtekinthetik a nézők az alkotócsoport előadásait Budapesten és több vidéki városban. Állandó vendégei a Művészetek Völgye Fesztiválnak, a THEALTER Fesztiválnak, és évek óta visszajárnak a szlovákiai Eperjes nemzetközi független színházi fesztiváljára is.
A játékos alkotásmód mellett talán pont a naiv, gyermeki pozíció az az eszköz, amely hatásosan, emberien szólíthatja meg a résztvevőket – akár komoly társadalmi problémákkal kapcsolatban is –, hiszen a gyermeki kérdések egyszerű és gyakran megdöbbentően őszinte érdeklődése válaszok keresésére ösztönzi a „nézőt”, aki ilyen értelemben megszűnik csupán „szemlélőnek” lenni.
A Homo Ludens Project nem csupán a színházi elemekkel „játszik”, nagy érdeklődéssel fordul az képzőművészetekhez, zenei – élőzenei eszközökhöz is, alkotásaik így gyakran összművészeti értékkel bírnak. Akárcsak legutóbbi, még aktuális előadásuk, A csillagok szíve esetében, melynek transzparenseit Roskó Gábor Munkácsy-díjas grafikusművész, a szegedi Rajz-művészettörténet Tanszék docense készítette.
Az alkotóközösség munkájáról elmondható továbbá az is, hogy szerepvállalásuk túlmutat a színpadi jelenléten: nem csak nézőket „nevelnek” a közös munkával, de a színház falain kívül eső projektjeikben társadalmi problémákkal is foglalkoznak a színjátszás eszközeinek segítségével. Ilyen, már lezárult programként működtették a JÉGTÖRŐ elnevezésű projektet, melynek keretein belül egy színházi nevelési előadást mutattak be, amely húsz különböző magyar településen roma- és vegyesdiák, illetve felnőtt közönség számára segített értelmezni és megoldásra motiválni a leszakadással veszélyeztetett térségekben élők problémáit. A megszületett kulturális projekt céljaként az előítéletek mérséklését, és a társadalmi diskurzus elősegítését fogalmazták meg. Legújabb színházi nevelési előadásuk a Törékeny nyomozószínház, mely a női bántalmazás ellen emel szót, és érzékenyíti a fiatal fiúkat a téma iránt.
A Homo Ludens Project munkája és alkotásaik atmoszférája nehezen jellemezhető „felnőtt szavakkal”, hiszen az sokoldalú és változatos mind eszközeit, mind témáit illetően. Működésük hiánypótló vállalkozás, művészeti és társadalmi szempontból egyaránt.
Németh Zsófia