A Homo Ludens Project tízéves fennállását ünnepli, vagy ünnepelné, de állami források hiányában idén nem beszélhetünk teljes színházi évadról. Azonban számos projekttel kezdik a szeptembert. Bemutatják többek között a Tengely című fórum színházi előadásukat, elindul a Finniskola – sétálva tanulunk és Közösen a jövő oktatásáért projektjük is. Az idei nem évadról Benkő Imola Orsolya, a szervezet művészeti vezetője és Szilágyi Szabolcs, szervező beszélt.
A tizedik szülinapját ünneplő Homo Ludens Project idén állami források hiányában nem tud egy teljes évadot bemutatni, de számos projektet indítanak, és színházi nevelési előadásokkal várják az érdeklődőket. Sőt, arra biztatnak mindenkit, hogyha van egy színdarab, koncert, vagy esemény, amihez még nincs meg a helyszín, akkor vegyék fel velük a kapcsolatot.
A tájékoztató elején lufikat osztottak, amellyel a szülinapra, a sok színes ötletre és a színházi évadra utaltak, majd egyesével szúrták ki őket a források elmaradása miatt meghiúsult kezdeményezésekre célozva; a léggömbök hangos durranással pukkantak ki.
– A Homo Ludens Project tizedik évében nem tud színházi évadot csinálni, ugyanakkor az alap küldetésünkben az áll, társadalmi problémákkal próbálunk játékosan foglalkozni, aminek egyik lehetséges útja a színház. Így teljesen belefér az is, hogy most nem konkrétan színházat csinálunk, hanem például a Közös Értékeink program keretein belül hozunk létre egy közösségi filmes projektet két szegedi középiskolával együttműködve – árulta el Benkő Imola Orsolya.
Ez a két iskola a Szegedi SZC Móravárosi Szakképző Iskola és a Szegedi SZC Gábor Dénes Technikum és Szakgimnázium lesz. A projekt lényege, hogy felmérjék és feltárják a diákok igényeit és problémáit. A közös munka folyamán válaszokat és megoldásokat is keresnek ezekre a kérdésekre, amelyeket a tanári karral is egyeztetnek, így az iskola tenni tud azért, hogy a diákjainak jobb legyen, ami a jelenlegi oktatási rendszerben elég ritka jelenség. A szeptemberben induló Közösen a jövő oktatásáért projektet két éves. Az első évben a fenti két iskolával közösen dolgozzák ki a megfelelő módszereket, utána vinnék tovább azt más iskolákba is. A második évben öt további intézménybe vinnék át ezt a modell projektet.
A Homo Ludens Project elindítja a Finniskola – Sétálva tanulunk projektjét is. Itt a diákok megtanulhatják a „4 legfontosabb K-t”.
A ZUG Színház és a Finniskola együttműködésével elhozzuk Szegedre a Sétálva tanulást, ami egy teljesen új módszer, ahova általános és középiskolás csoportokat várunk. Megtanuljuk azt a négy kompetenciát, ami a XXI. században a legfontosabb. Ezek a kreativitás, a kritikus gondolkodás, a kommunikáció és a kollaboráció. Gyakorlatilag a jövőben ezek nélkül nem tudnak majd boldogulni a mai gyerekek – mondta Benkő Imola Orsolya.
A program célja, hogy élményszerűen sajátítsanak el új ismereteket, és a tantárgyak összekapcsolásával ismerjék meg, lássák meg az összefüggéseket, és azt, hogyan legyenek kreatívak. A Sétálva tanulunk projektre szeptember 7-éig várják a jelentkezőket a Finniskola honlapján, vagy személyesen.
Szintén szeptemberben indul a Tengely című fórumszínházi, színházi nevelési előadásuk is, amit szegedi középiskolásoknak mutatnak majd be. A projekt fő küldetése, hogy segítse azokat a diákokat, akik az elmúlt időszakban nehéz helyzetbe kerültek.
– A Covid óta nagyon sok olyan szorongást kiváltó tényező van, mint például a háborús helyzet, vagy a gazdasági válság. Ez a frusztráció a középiskolásoknál egyre érzékenyebb módon csapódik le. Egyre nagyobb a reményvesztettség, éppen ezért egy olyan előadást fogunk csinálni, aminek főszereplője egy Fecó nevezetű középiskolás diák, aki nem lát kiutat és nincs jövőképe. Ezért állandó konfliktusban áll a tanáraival, és az osztályközösséggel. A fórumszínház módszertanával egy tanár–diák konfliktust fogunk megnézni. Ezt a helyzetet kell a diákokkal közösen megoldanunk. Kitalálni, hogy hogyan lehetne csillapítani vagy új irányokat mutatni egy ilyen szituációban – mondta Szilágyi Szabolcs.
A napokban felkérést kaptak: a Parastudio Egyesülettel közösen készítsenek egy Káin és Ábel előadást, ami a testvérgyilkosság kérdésére helyezi a hangsúlyt. Az előadás fő kérdése, hogy mit jelent ez az ősi bűn ma Magyarországon. Itt természetesen nem a tettlegességre gondolnak, hanem egy átvitt értelemben vett szituációra. Feszegetik, hogy ki lehet-e lépni abból a politikai és társadalmi helyzetből, amelyben jelenleg élünk.
Elmondták, hogy nagyon hálásak az önkormányzatnak, hogy a ZUG további öt évre megkapta a preferáltságot, mivel a segítség nélkül be kellett volna zárniuk, és akkor nem tudtak volna több közösségi programokat csinálni az érdeklődőknek. Emellett idén is várják önkéntesek jelentkezését, akik az aktív oktatási projektjeikben és a készülő felkéréseikben is részt tudnak majd venni.