Jégtörő

For the English version please scroll down

norvegalap.hu

Pályázati kódszám: HU07-0207-B2-2016

 

JÉGTÖRŐ

Jégtörő - projektzáró esemény - roma-magyar kulturális nap
Április 22. 17-21:00 
INGYENES, DE REGISZTRÁCIÓHOZ KÖTÖTT: homoludensproject@gmail.com
Patyolat // PRÓBAüzem Baross Utca 85, Budapest, 1082
 
Sajtó nyilvánosság:

 

A JÉGTÖRŐ elnevezésű projektünk egy színházi nevelési előadást szeretne bemutatni Magyarország különböző földrajzi területein, 20 különböző helyszínen - közöttük leszakadással veszélyeztetett térségekben - élő roma- és vegyes diák-, valamint felnőtt közösségek számára. Célunk a velük közösen megvalósítandó kulturális projekt által az előítéletek mérséklése, az emberek és csoportok közötti interkulturális párbeszéd elősegítése, az egy településen élő, vagy egy intézményben tanuló/dolgozó emberek egymásra figyelésének, kölcsönös megértésének javítása, a mindennapi együttélés nehézségeinek, a kultúra - jelen esetben a színházi nevelés - eszközrendszerén keresztül történő közös feldolgozása, feloldása. Mindezek megvalósításának lehetőségét a fórumszínház technikájának segítségével, továbbá workshopok, kulturális irodalmi előadás és képzőművészeti kiállítás keretében szándékozunk megteremteni. 

A fórumszínház módszere lehetőséget nyújt gyakori konfliktushelyzetek valósághű bemutatására, a következmény kiélezésére, illetve megoldási alternatívák javaslatára. A darab során egy tizenöt perces jelenetben eljátszunk egy tantermi konfliktust, melyben egy diákot igazságtalanság ér társai felől. A darab további részében a néző diákoknak alkalmuk nyílik a színészek segítségével újra játszani a történetet úgy, hogy megoldják a felmerülő konfliktust. Az előadást követően egy feldolgozó beszélgetéssel zárjuk az eseményt.

 

Forum Theatre method concerns not only the emotional and mental identification of the audience (or target group), it expects the player/viewer to act on behalf of the protagonists, to take decisions that actually affect the turnout of the game. Forum Theatre is distinguished by all other dramatic methods because its inherent structure uses problem-solving as a rule: this is indeed beneficial in Roma/non-Roma mixed environments.
This project outlines a complex conflict situation, as opposed to the usual forum theatre structure based on a singular conflict. Two wildcard characters (actors, connecting characters) try to interpret the conflict scene and make the audience re-enact it, replacing characters and proposing solutions that break the chain of conflict, with the oppressed standing up for their rights.

Experience has shown youth to be incredibly justful and inventive in reenactments. The program is a sentitizer and also empowers self esteem: similar situations of oppression, ostracism, isolation in real life can be met with the ability to stand up for themselves or others.

Roma community is heterogeneous. Some of them choose the path of integration, some of them don't. Segregation is present. Urban communities provide contact in school classes or apartment blocs: rural communities, villages are different, still, the minority is often segregated; people do not necessarily meet or know each other. We appreciate the chance - if only 90 minutes or a few days - given by the program to meet and discuss, providing a prerequisite of finding each other in the future.

Forum Theatre programs at different locations involve students, then adults of the same community, providing an opportunity for professionals working with them, for them, to problem-solving workshops. The project is closed with a cultural event presenting the beauties of Roma arts - achievements of artists can be an inspiration for the young struggling with social exclusion.